سیستم ترمز دستی برقی یکی از فناوری هایی به شمار می آید که امروزه در خودروهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع باید گفت که این تکنولوژی به عنوان نوع بسیار پیشرفته اهرمی و پدالی آن محسوب می شود.

حتما شما هم نحوه کارکرد ترمز های مکانیکی را می‌دانید. هنگامی که اهرم آنها به طرف بالا کشیده می‌شد، چرخ ها قفل و با بردن آن به سمت پایین چرخ ها آزاد شده و خودرو به حرکت ادامه می‌داد. متاسفانه کاربران خودروها و حتی کارشناسانی که در این زمینه فعالیت داشتند در مورد ترمز دستی های مکانیکی انتقادات بسیار زیادی داشتند.

برای مثال از ایرادهای ترمز دستی‌های مکانیکی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که میزان استهلاک خودرو تا حد زیادی افزایش یافته و با گذشت زمان، قدرت اولیه از دست می رود.

یکی از تفاوت های اصلی و مهم این ترمز برقی با مکانیکی این است که کامپیوتر خودرو در قفل چرخ ها دخالت دارد.

ترمز دستی برقی به گونه ای طراحی شده که هر کدام از چرخ های عقب دارای یک موتور الکتریکی جداگانه هستند که کامپیوتر خودرو با استفاده از آن، حرکت چرخ ها را قفل خواهد کرد. در مقایسه با ترمز دستی های مکانیکی که از طریق اکسل خودرو چرخ ها را نگه می دارد، سیستم ترمز دستی برقی تنها از اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز به منظور متوقف کردن حرکت تایر استفاده می کند.

در اتومبیل های قدیمی، هنگامی که ترمز دستی های اهرمی را به کار می گرفتیم اکسل خودرو با آمدن به سمت بالا چرخ ها را قفل می کرد که در نتیجه فرسودگی جوینت ها و اتصالات دیگر موجود در اکسل را در پی داشت.

ترمز دستی برقی چگونه کار می کند؟

موتور الکتریکی سیستم ترمز دستی برقی در کالیپر ترمز چرخ عقب قرار گرفته است. در این نوع ترمز هیچ کابلی مورد استفاده قرار نگرفته و ترمز دستی با استفاده از نیروی الکتریکی شروع به کار خواهد کرد.

در صورتی که کاربر خودرو دکمه را فشار داده و ترمز دستی فعال شود چراغ موجود بر روی کلید فعال سازی روشن می شود. برای اینکه سیستم را غیر فعال کنید می‌توانید از همان دکمه استفاده کنید.

لازم به ذکر است که در تعداد زیادی از خودروهایی که این سیستم ترمز را دارند، در صورت بسته بودن کمربند ایمنی راننده، پس از اینکه دنده در حالت حرکت قرار گرفته و راننده پدال گاز را فشار داده، ترمز به صورت خودکار قطع می‌شود.

مهم‌ترین مزایای این سیستم چیست؟

یکی از مزیت های اصلی و کلیدی ترمز دستی برقی این است که عملکرد همان ترمز دستی قدیمی را تنها در یک دکمه نسبتا کوچک خلاصه کرده است. استفاده از این سیستم باعث می‌شود تا ساختار قدیمی و رایج ترمز دستی کنار گذاشته شود.

توجه کنید که مهم ترین نکته و تغییر در این سیستم آن است که در ترمز های مکانیکی شما باید نیروی زیادی را به اهرم و یا پدال وارد می‌کردید، اما در ترمز برقی، به صورت کاملا الکتریکی، موتور ترمز چرخ ها را قفل می‌کند.

با به کارگیری ترمز پارک برقی علاوه بر ظاهری شیک و جذاب، آسایش را نیز برای اتومبیل خود فراهم خواهید نمود. کاهش وزن خودرو، اشغال شدن فضا و همچنین پایین آمدن استهلاک قطعات ترمز دستی از دیگر مزایای این تکنولوژی به شمار می آید.

  • webmaster
  • مرداد ۱۱, ۱۴۰۱
  • 141 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه