رنو تندر ۹۰ در زمان عرضه در ایران در رومانی نیز تولید می‌شد و هدف از تولید آن ارائه خودرویی متناسب با وضعیت اقتصادی آن زمان مردم رومانی و عرضه یک خودروی مقرون به صرفه و در عین حال کارامد با اولویت حجم و فضای کابین بود. یعنی خودرویی با قیمت اقتصادی که اتاقی بزرگ و جادار دارد.

پس از بحث و تبادل نظرات قرار بر این شد که این خودرو برای ایران هم تولید شود اما با این تفاوت که مردم ایران به موتورهای قوی‌تر علاقه داشتند و بنزین هم در ایران بسیار ارزان‌تر بود و حجم موتور برای مردم اهمیت زیادی داشت. همچنین امکانات خودرو هم برای بازار ایران مهم بود.

مدلی از رنو تندر ۹۰ که قرار شد برای ایران تولید شود در آن زمان در رومانی تولید نمی‌شد و این مدل با موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۱۰ اسب بخاری و تجهیزات الکتریکی تنها در ایران تولید می‌شد چرا که ایرانی‌ها به این موارد اهمیت می‌دادند و به ان علاقه داشتند و تجهیزات مناسب می‌خواستند. مدلی که در رومانی تولید می‌شد خودروی ساده‌تری بود و موتور ۱۴۰۰ سی سی داشت و آپشن های زیادی نداشت.

برای عرضه این خودرو به بازار ایران تغییراتی در آن ایجاد شد و مواردی از جمله موتور قوی‌تر، شیشه‌های جلو و عقب برقی، دو ایربگ برای سرنشینان جلو، ترمزهای ای بی اس به آن اضافه شد. حتی قرار بود که ایران، این خودرو را به کشورهای اطراف صادر کند. ولی موانع داخلی و خارجی باعث روند پیشرفت آن را کند کرد.

در ابتدای پروژه در سال ۸۶ که پیش فروش این خودرو آغاز شد چند مدل مختلف برای بازار ایران تعریف شد. در آن زمان مدل‌های زیادی با آپشن های مختلف به بازار عرضه شد ولی بخش اعظم ثبت نام کنندگان مدل فول آپشن را ثبت نام کردند که بر خلاف تصورات و پیش بینی‌ها بود. ایران خودرو در آن زمان به دنبال این بود که رنو تندر ۹۰ را جایگزین پیکان کند و پیشی بینی می‌کرد اکثر خریداران مدل E0 را خریداری کنند.

این خودرو در سال ۸۶ وارد بازار ایران شد و در آن زمان بین تمام خودروهای هم کلاس خود جزو بهترین‌ها بود. موتور خودرو بسیار عالی، عملکرد خودرو در جاده و خیابان فوق العاده و خودرو مجهز به ABS و ایربگ بود. رنو تندر ۹۰ با وجود این امکانات و کیفیت بالای ساخت و خدمات پس از فروش مناسب توانست به فروش خوبی در ایران دست پیدا کند و اعتماد ایرانیان را به دست آورد.

موتور K4M رنو تندر ۹۰ یکی از معروف ترین موتورهای ساخت رنو است و سال‌ها فرانید بهبود کیفیت در تولید این موتور وجود داشته است.

این موتور از نوع پاشش چند نقطه‌ای و قدرت خروجی ۱۱۰ اسب بخاری دارد و در عین حال مصرف آن پایین است. این موتور از تایمینگ تسمه‌ای بهره می‌برد که سر و صدای کمی داشته، نرم کار می‌کند و آلاینده کمی در هوا آزاد می‌کند و تا استاندارد یورو ۵ را هم پشتیبانی می‌کند و قرار است از سال بعد با این استاندارد تولید شود.

از نکات بارز رنو تندر ۹۰ باید به ایمنی آن اشاره کرد. به صورت کلی ایمنی به دو بخش تقسیم می‌شود: ایمنی فعال و ایمنی غیر فعال.

ایمنی فعال در حین رانندگی است که شامل سیستم ترمز و سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) می‌شود که در این خودور بسیار عالی است. به طور کلی رنو در بخش ترمز جزو بهترین‌ها است.

ایمنی غیرفعال نیز در زمان تصادف خود را نشان می‌دهد مانند محکم بودن بدنه و ستون‌ها وعمل کردن ایربگ ها. بدنه این خودرو در چند جا تقویت شده و بسیار محکمی است که در تصادفات تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه