خودروی جدید سایپا و پارس خودرو بر پلتفرم تندر 90 درحال ساخت بوده و احتمالا اواخر سال آینده عرضه خواهد شد. اسم این خودرو، کادیلا نام‌گذاری شده اما قبلا بیشتر با نام P90 شناخته می‌شد.

شباهت نام این خودروی ایرانی با شرکت معروف خودروسازی آمریکایی (کادیلاک)، باعث بحث و حاشیه زیادی برای سایپا کادیلا شده است.

به دلیل اینکه این خودرو هنوز به صورت رسمی از طرف شرکت سازنده معرفی نشده است، اطلاعات کاملی در دسترس نیست اما همه اطلاعاتی که تا به الان از سایپا P90 منتشر شده است را با شما در میان می‌گذاریم.

طبق اخبار قبلی، قرار بود تندر 90 ایرانی با پیشرانه شاهین یا M15T وارد بازار شود اما اطلاعات جدید، نشان می‌دهد قرار است از موتور ME16 که تولید شرکت مگاموتور است، روی این خودرو استفاده شود که شباهت بسیار زیادی به پیشرانه TU5 پلاس دارد.

اما وجود برخی تفاوت‌ها در قطعات، موجب تمایز این دو پیشرانه می‌شود.

این پیشرانه از تکنولوژی بالاتری نسبت به پیشرانه شاهین برخوردار است. یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر و 16 سوپاپ که توانایی تولید حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

یکی از نکات مثبت پیشرانه ME16، استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) است که باعث می‌شود میل‌‌بادامک، با توجه به شرایط رانندگی آوانس یا ریتارد شود.

به احتمال زیاد گیربکس این خودرو، همان گیربکس 5 سرعته‌ای باشد که روی شاهین قرار دارد.

طبق اظهارات آقای تیموری مدیرعامل شرکت سایپا در دی ماه 1401، خط تولید خودروی کادیلا در بهمن ماه افتتاح می‌شود. همچنین خط تولید پیشرانه ME16 برای این خودرو، توسط تولید کننده آن (مگاموتور) در حال راه‌اندازی است و اولین نمونه‌های آن جهت تست و بررسی تولید شده است.

مشخصات ظاهری

تا به حال شرکت سایپا هیچ عکسی از نسخه تولید اولیه این خودرو را منتشر نکرده و هیچ عکسی به بیرون درز نکرده است. اما با توجه به پوسترهایی که از آن پخش شده، ظاهر بسیار جذاب‌تری نسبت به تندر90 قبلی دارد و این خبر امیدوار کننده است.

طرح سپر و چراغ‌های جلو و عقب به کلی تغییر کرده و ظاهری کاملا اسپرت به خود گرفته است.

با کمی دقت در ظاهر این سدان ایرانی، می‌توان شباهت قسمت جلویی آن را با دنا و دنا پلاس مشاهده کرد.

جمع‌بندی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی و مقایسه کلی نسبت به این خودرو با تندر90 فرانسوی داشته باشیم، می‌توان گفت طراحی ظاهری بهبود قابل توجهی داشته است. چرا که خودروی تندر 90 از ظاهر زیبایی برخوردار نیست.

اگر این مقدار از تغییرات در قسمت داخل کابین نیز اعمال شود، می‌تواند پتانسیل این را داشته باشد که یکی از چند خودروی پرفروش بازار داخلی شود.

در بخش پیشرانه نیز این خودرو نسبت به تندر90 با موتور K4M که توانایی تولید حداکثر 105 اسب‌بخار و 140 نیوتن‌متر گشتاور را داراست، از بهبود قابل توجهی برخوردار است.

هرچند که به باور بسیاری از افراد، پیشرانه K4M که روی این خودروی فرانسوی نصب شده بسیار بادوام‌تر و کم استهلاک‌تر از سایر پیشرانه‌های خودرو‌های ایرانی است.

امید است با همکاری‌های گسترده شرکت پارس خودرو و سایپا با قطعه سازان داخلی، این خودرو تا پایان سال 1402 به تولید انبوه برسد.

  • webmaster
  • اسفند ۸, ۱۴۰۱
  • 180 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه