تاریخچه کمپانی رنو

برند رنو، به انگلیسی Renault، یکی از چند کمپانی خودرو‌سازی محبوب و موفق در سراسر جهان است. در این مقاله مروری بر تاریخچه کمپانی رنو، این کمپانی فرانسوی چند ملیتی، که در حال حاضر در زمینه تولید انواع خودروهای سواری و ون‌ها فعالیت‌ دارد، خواهیم داشت.

پیش از این رنو در ساخت کامیون، تراکتور، تانک، اتوبوس، هواپیما و موتور هواپیما سابقه درخشانی داشت. در طول زمان، رنو موفقیت‌ها و افتخارات زیادی کسب کرده است. به طور مثال، در سال 2016 بر اساس رشد نرخ تولید خودرو، کمپانی رنو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان انتخاب شد. دقیقا یک سال بعد یعنی در سال 2017، همکاری رنو-نیسان-میتسوبیشی (Renault-Nissan-Mitsubishi Allianceتوانست این محصولات مشترک این قرارداد را به پرفروش‌ترین وسایل نقیله سبک در دنیا تبدیل کند، و این یعنی قرار گرفتن فولکس واگن (Volkswagen) در جایگاه دوم!

در حال حاضر، این کمپانی موفق سهمی 43.4 درصدی در کمپانی نیسان (Nissan) ژاپن دارد. این سهم در گروه دایملر آلمان (Daimler AG) برابر با 1.55 درصد است. از سال 2011 به مدت سه یا چهار سال، رنو و نیسان حدود 4 میلیارد یورو در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری و این گونه به بهبود وضعیت محیط زیست و توسعه وسایل نقلیه الکتریکی کمک کردند. از شروع این سرمایه‌گذاری تا دسامبر سال 2021، رنو توانست در سراسر جهان، 237 هزار دستگاه ماشین الکتریکی بفروشد. برند محبوب رنو همچنین در مسابقات اتومبیل رانی و مسابقات فرمول 1 (Formula 1) نیز نقش مهم و پررنگی دارد.

تاریخچه رنو

در حدود 124 سال پیش یعنی در سال 1899، کمپانی رنو توسط لوئیس رنو و برادرانش مارسل و فرناند تاسیس شد. لوئیس پیش از همکاری با دو برادرش که کسب و کار خانوادگی پدرشان را در زمینه تولیدات پارچه پیش می‌بردند، از مهندسان جوان و باهوشی کمک می‌گرفت که در زمینه طراحی و ساخت مدل‌های اولیه استعداد داشته و با تجربه بودند. لوئیس در کسب و کار پدرش یعنی تولیدات پارچه نیز نقش داشت. او بخش طراحی و تولید را مدیریت می‌کرد، در حالی که برادرانش به زمینه‌های دیگر بیزینس رسیدگی می‌کردند. اولین ماشین رنو پیش از تاسیس رسمی کمپانی در سال 1898، به دوست پدر برادران رنو فروخته شد. این شرکت کوچک با سرعت زیادی پیشرفت کرد، تا آنجا که در سال 1902، خودش موتور مورد نیاز محصولاتش را طراحی و تولید کند. تا قبل از آنکه بتواند موتور تولید کند، موتور مورد نیاز خود را از شرکتی به نام De Deion-Bouton  تهیه می‌کرد.

محصولات این کارخانه نوپا در سال 1905، تولید انبوه کمپانی رنو درست زمانی شروع شد که یکی از محصولاتش برای راه اندازی خط تاکسیرانی خریداری شد. در زمان جنگ جهانی اول، ارتش فرانسه برای جا به جایی نیروهای خود از ماشین‌های کمپانی رنو استفاده کرد. آن طور که مشخص بود، افتخارات برند رنو تمامی نداشت. در سال 1907، بخشی از خودروهای مورد نیاز خط تاکسیرانی فرانسه و لندن، توسط کمپانی رنو تامین می‌شد. در طی سال 1907 و 1908 ، این کمپانی به پرفروش‌ترین برند خارجی در نیویورک ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. این حجم از موفقیت برای یک کمپانی 9 سال از شروع فعالیت آن می‌گذرد، آن هم فرای سرزمین خودش، واقعا چشم‌گیر بود. در سال 1908، با تولید بیش از 3 هزار دستگاه ماشین سواری، این کمپانی به بزرگ‌ترین برند خودروسازی کشور خودش تبدیل شد.

برادران رنو از محبوبیت مسابقات اتومبیل رانی به خوبی آگاه بودند، برای همین تصمیم گرفتند که محصولات خود را به این مسابقات نیز وارد کنند. این برند توانست با برنده شده مسابقات بین شهری کشور سوئیس، آوازه خود را به گوش دنیا برساند. همین امر نیز موجب افزایش نرخ خرید محصولات این کمپانی مشهور شد. از بین این سه برادر، لوئیس و مارسل خود در این مسابقات شرکت می‌کرند. اما متاسفانه در سال 1903، مارسل در یکی از این مسابقات بر اثر سانحه رانندگی کشته شد. گرچه پس از این اتفاق لوئیس رنو نیز دیگر هرگز مسابقه نداد، اما محصولات برندشان همچنان در دنیای مسابقات اتومبیل رانی نقش فعالی را ایفا کردند.

شوربختانه بخت خوشی در انتظار همکاری این سه برادر نبود. چرا که فرناند نیز پس از گذشت مدتی به دلیل شرایط نامساعد جسمی، مجبور به بازنشتگی شد. پس از گذشت سه سال در سال 1909، فرناند رنو در گذشت و لوئیس به عنوان تنها برادر و صاحب کامل این برند، باقی ماند.

اولین خودرو ساخته شده توسط رنو
اولین خودرو ساخته شده توسط رنو

کمپانی محبوب رنو، از همان ابتدا به نوآوری و خلاقیت مشهور بود. در آن زمان به دلیل حس نشدن نیاز به یک وسیله نقلیه شخصی، خودروی در زمره کالاهای لوکس قرار می‌گرفت. قیمت کوچک‌ترین ماشین این برند برابر با 3000 فرانس بود، یعنی حقوق 10 سال یک کارگر با سطح درآمد متوسط. در سال‌های پیش از جنگ جهانی اول، این کمپانی به ساخت خودروهای باربری تجاری و اتوبوس نیز مشغول بود. در طول جنگ جهانی اول، کمپانی رنو به ساخت ماشین آلات جنگی و موتور هواپیما پرداخت. طراحی این ماشین آلات جنگی به اندازه‌ای موفق و ماهرانه بود که لوئیس، جوایزی برای همکاری‌اش در این موضوع دریافت کرد.

جنگ جهانی دوم اصلا دوران آسانی برای این کمپانی نبود. دقیقا سال 1940، لوئیس درخواست ارتش نازی‌ها را که تمامی کارخانه‌های او را اشغال کرده بودند، برای ساخت تانک رد کرد. در ازا، او به ساخت کامیون مشغول شد. سال 1942 در طی یه حمله و بمباران هوایی از سوی ارتش بریتانیا، بخش بسیار عمده و زیادی از کارخانه‌ لوئیس تخریب شد. افراد غیر نظامی زیادی در این حمله هوایی دچار آسیب دیدگی شدند. لوئیس به سرعت دستور بازسازی کارخانه را داد، اما در سال 1943، بمباران دیگری از سوی ارتش آمریکا صورت گرفت. در سال 1944، درهای کارخانه مجددا گشوده شدند، اما توسعه و گسترش در فضای سیاسی و صنعتی مسموم آن زمان تقریبا غیرممکن بود. پس از گذشت یک سال، کارخانه رنو توسط دولت از لوئیس سلب مالکیت و کمپانی رنو، تبدیل به یک برند ملی شد.

این برند مانند بسیاری از برندهای دیگر، دستخوش تغییرات زیادی شد و فراز و نشیب‌های بسیاری داشت. این بالا و پایین‌ها شامل رسوایی‌هایی در زیرساخت‌های این برند یا دست و پنجه نرم کردن با بحران‌هایی نظیر بحران سوخت شد. در سال 2017 شبکه و سیستم کامپیوتری این کمپانی توسط یک بد افزار هک شد و تولید 1200 دستگاه خودرو را به مدت یک روز متوقف کرد.

لوگو برند رنو

لوگو کمپانی رنو، در طی سال های فعالیت دستخوش تغییراتی شد که در تصویر زیر آن را می‌بینید.

برچسب‌ها,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه