در این مقاله تلاش کرده ایم که همه چیز در رابطه با خودروهای کاربراتور و انژکتور را توضیح دهیم. آیا هنگام خرید خودرو این دو واژه کاربراتور و انژکتور را شنیده اید؟ آیا میدانید که تقاوت بین این دو موتور چیست؟

هر دوی این سیستم های کاربراتوری و انژکتوری برای خودرواهمیت بسیار بالایی دارند و در صورت عدم وجود این سیستم امکان اینکه خودرو روشن شود وجود ندارد .به طور کلی کاربراتور سوخت را با هوا در مخلوطی ترکیب میکند که سپس به اتاق سوخت میرسد. انژکتور اما، سوخت را مستقیماً به داخل اتاق سوخت می پاشد و با هوا مخلوط میشود. این تفاوتها در عملکرد و کارایی موتور تأثیر دارند

موتورهای کاربراتور

سیستم کاربراتور نوع قدیمی‌تری است و پیش از بکارگیری ECU و کامپیوتر در خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا سال‌ها برای انواع خودروی بنزینی مورد استفاده بود. امروزه اما کاربراتور بیشتر در خودروهای کارکرده و قدیمی دیده می‌شود.

وظایف کاربراتورها

کاربراتورها در خودروها، موتورهای موتورسیکلت، موتورهای بنزینی در تجهیزات کشاورزی و ساختمانی، و بسیاری از ماشینآلات استفاده میشوند و دو وظیفه اصلی دارند :

مخلوط کردن سوخت و هوا با نسبت ترکیبی مشخصی برای ورود به سیلندر

توزیع سوخت پودر شده به میزان برآورد در میان سیلندرهای موتور

انواع کاربراتورها

موتورهای کاربراتوری انواع متفاوتی دارند که در 3 دسته تقسیم بندی میشوند

دسته اول شامل انواع کاربراتور بر اساس سوخت:

نزولی: کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین

صعودی: کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا

افقی: کاربراتور با جریان هوای افقی

دسته دوم شامل انواع کاربراتور بر اساس دهانه:

یک دهانه

دو دهانه

چهار دهانه

دسته سوم شامل انواع کاربراتور بر اساس ونتوری :

ونتوری  ثابت

ونتوری متغیر

همان گونه که پیش تر هم اشاره کردیم سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری در حال حاضر توسط تولیدکنندگان طرفداری ندارد و این سیستمها در میان سازندگان خودرو منسوخ شده است

ولی با این وجود بیشتر موتور سیکلت های موجود در کشور به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری مواجه هستند که به همین دلیل آشنایی با مزایا و معایب آنها خالی از لطف نیست
 مزایای موتورهای کاربراتوری

تعمیرات راحت

کم هزینه بودن تعمیرات در زمان خرابی سیستم

امکان تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی مخصوص

کم تر بودن هزینه تولید نسبت به سیستم های انژکتوری

درکنار مزایایی که این سیستم دارد اما معایبی هم داراست که معایب این سیستم باعث شده است تا در حال حاضر به جای سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری از سیستم های سوخت رسانی انژکتوری در خودرو ها استفاده شود

معایب موتورهای کاربراتوری

کاربراتور وابستگی شدیدی به شرایط محیطی دارد

نسبت به موتور انژکتوری قدرت کمتری دارد

وابسته به نوع بنزین و عدد اکتان آن هستند

امکان خفگی کاربراتور وجود دارد

نسبت به موتور انژکتوری آلودگی بیشتری تولید میکنند

سیستم انژکتور

سیستم انژکتور، برای بهینه سازی احتراق سوخت در موتورهای داخل سوز (مانند خودروها) استفاده میشود. این سیستم، سوخت (بنزین یا گازوئیل) را به شکل مایع به مخلوط هوا در اتاق احتراق تزریق میکند . سوخت به وسیلهٔ انژکتورها به شکل پخششده و دقیق در هوا تزریق میشود، که این کار به بهبود بهرهوری سوخت، افزایش عملکرد موتور و کاهش انتشارات آلایندهها کمک میکند. این سیستم در سال 1858 اختراع شد.

مزایای موتور های انِژکتوری

ارتعاشات و آلایندگی کمتر

بهبود عملکرد و افزایش گشتاور و توان خروجی موتور

عدم نیاز به ساسات و روشن شدن بهتردر هوای سرد

افزایش راندمان موتور

اما در این میان مهم ترین مزیت موتورهای انژکتوری کاهش تولید الایندگی با توجه به استانداردهای سخت گیرانه است. و به همین دلیل امروزه از این سیستم ها در تولید خودرو ها استفاده میشود .

گرچه هنوز در موتورسیکلت ها به دلیل هزینه تولید کمتر و همچنین تعمیرات آسان تر از سیستم های کاربراتوری استفاده میشود اما به نظر می رسد این موضوع در آینده تغییر خواهد کرد و ما شاهد استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتوری به جای سیستم سوخت رسانی کاربراتوی در موتورسیکلت ها خواهیم بود . قیمت بالا ، نیاز به تخصص برای تعمیر ، نیاز به نگهدارنده بیشتر  و وجود قطعات حساس ، نیاز به سوخت با عدد اکتان بالاتراز معایب سیستم های انژکتوری در برابر سیستم های کاربراتوری هستند که باید به آنها توجه کرد که البته در مقابل مزایای آن قابل چشم پوشی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه