هریک از لوازم مصرفی خودرو، زمان تعویض مشخصی دارند و آگاهی ازعلائم تعویض قطعات خودرو یکی از موارد مهمی است که هر راننده باید از آنها آگاه باشد. معمولا زمان تعویض لوازم مصرفی در دفترچه راهنمای هر خودرو نشان داده می‌شود؛ اما عوامل زیادی ازجمله نوع رانندگی، میزان ترافیک و آب‌وهوای محل استفاده از خودرو تأثیر مستقیمی روی طول عمر این قطعات دارد. در این مقاله علائم تعویض لوازم مصرفی خودرو و همچنین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو را باهم مرور خواهیم کرد

لاستیک خودرو

لاستیک تنها بخش خودرو است که با زمین در تماس است و به همین دلیل تعویض به موقع آنها اهمیت بسیاری در ایمنی و حفظ جان سرنشینان خواهد داشت. همچنین لاستیک خودرو باعث بهبود چسبندگی و هندلینگ خودرو می‌شود. عمر لاستیک‌ها معمولاً بر اساس کارکرد خودروها تعیین می‌شود ولی حتی در صورت کارکرد کم نیز باید لاستیک‌ها را بین ۴ تا ۵ سال تعویض کرد. از مهمترین علائم تعویض لاستیک ها نیز میتوان به ترک های ریز و درشت در لاستیک ها، لرزش اتاق خودرو، ساییدگی آج لاستیک و تاول و برآمدگی کناره لاستیک اشاره کرد .

باتری خودرو

وظیفه باتری  تأمین برق موردنیاز سیستم‌های برقی خودروست و واضح است که بدون آن راه‌اندازی خودرو و استفاده از امکاناتش ممکن نیست. باتری خودرو معمولاً پس از ۲ یا ۳ سال نیازمند تعویض خواهد بود. از مهمترین علائم تعویض باتری خودرو میتوان به استارت نخوردن در هوای سرد، روشن نشدن خودرو پس از مدت طولانی خاموش ماندن، مشاهده خوردگی و رسوب روی باتری، تغییر رنگ نشانگر باتری و کم نور شدن لامپ های خودرو اشاره کرد.

شمع

احتراق مخلوط سوخت و هوا در سیلندر به وسیله ی شمع انجام میشود اما با گذشت زمان این قطعه کیفیت خود را از دست می‌دهد و این امر بر راندمان پیشرانه، مصرف سوخت و قدرت تولیدی تأثیر مستقیم دارد. از مهمترین علائم تعویض شمع خودرو میتوان به کاهش شتاب خودرو،روشن شدن چراغ چک،ریپ زدن موتر، افزایش مصرف سوخت، لرزش خودرو در حالت ایستاده، بد روشن شدن خودرو و استشمام بوی بنزین از اگزوز اشاره کرد.

فیلتر هوا

فیلتر هوا از ورود ذرات و گردوغبار به پیشرانه جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در افزایش طول عمر قطعات داخلی و کیفیت خودرو دارد. این فیلتر پس از گذشت مدت‌زمانی کثیف می‌شود و شاید بتوان در چند هزار کیلومتر اولیه آن را تمیز کرد اما پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر حتماً باید نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام نمایید. همچنین روشن شدن چراغ چک موتور، صدای غیر عادی موتور، دود سیاه از اگزوز، بوی بنزین در زمان استارت، لرزش موتور هنگام روشن شدن، افزایش مصرف بنزین و کم شدن شتاب خودرو از مهمترین علائم تعویض فیلتر هوا هستند.

تسمه تایم

یکی از مهم ترین بخش های خودرو تسمه تایم است . که در صورت خراب یا پاره شدن می‌تواند باعث کج شدن سوپاپ‌ها شود که هزینه بسیار زیادی را به به دنبال خواهد داشت. بهتر است تسمه تایم را بسته به کیفیت آن و نوع استفاده از خودرو بین ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

تیغه های برف پاک کن

اکثر مالک های خودروها اهمیت آن چنانی به این قطعه کوچک که بسیار مهم است نمی‌دهند. با قرار داشتن خودرو در زیر نور خورشید و استهلاک بالای قطعات لاستیکی، ضروری است که نسبت به تعویض تیغه‌های برف‌پاک‌کن در هر ۱۲ تا ۲۴ ماه اقدام کرد.صدای ناهنجار تیغه روی شیشه، حرکت کند برف پاک کن، یکسره شدن برف پاک کن، خط انداختن روی شیشه و تمیز نکردن کامل شیشه از مهمترین علائم تعویض تیغه های برف پاک کن هستند.

رادیاتور خودرو

معمولاً توصیه می‌شود که رادیاتور خودرو را هر ۱۵۰ هزار کیلومتر به‌طور کامل تعویض کرد.

کمپرسور کولر

کمپرسور کولر جزو بخش‌هایی است که دارای طول عمر بالایی است اما رسیدگی به آن در افزایش طول عمرش تأثیر به سزایی خواهد داشت. در روز های گرم سال اهمیت کارکرد صحیح کولر خودرو مشخص می‌شود. اهل‌فن توصیه می‌کنند این قطعه را پس از گذشت ۱۲ تا ۱۵ سال از عمر خودرو تعویض کنید.

فیلتر روغن

فیلتر روغن نقش صافی روغن پیشرانه را دارد و ناخالصی‌ها و ذرات موجود در آن را جذب می‌کند تا از آسیب دیدن پیشرانه جلوگیری شود. برخی افراد با هر بار تعویض روغن اقدام به تعویض فیلتر نیز می‌کنند اما بسته به نوع روغن انتخابی می‌بایست این فیلتر را بین ۵ تا ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کرد. روشن شدن چراغ چک مووتور،  نشتی روغن از فیلتر و همچنین کم شدن فشار روغن ازمهمترین علائم تعویض فیلتر روغن هستند.

لنت های ترمز

ازدیگر بخش‌های بسیار مهم خودرو که مستقیماً با جان سرنشینان در ارتباط است سیستم ترمز و لنت‌های آن خواهد بود و به همین دلیل اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها ضروری است. لنت‌های ترمز را بسته به کیفیت و نوع رانندگی می‌بایست بین ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کرد. صدای سوت لنت، صدای غیر طبیعی هنگام ترمز گیری و کشیده شدن خودرو هنگام ترمز مهمترین علائم تعویض لنت های ترمز است.

ترموستات

حتماً شنیده‌اید که قفل کردن ترموستات در برخی خودروها چه عواقب سنگینی برای مالک به دنبال داشته است. به همین دلیل بررسی ترموستات خودرو نیز اهمیت زیادی دارد هرچند برخی منابع گفته‌اند این قطعه را می‌بایست هر ۱۰ سال یک‌بار تعویض نمود اما اگر شما زودتر از این زمان چنین کاری را انجام دهید ضرر نخواهید کرد.

صفحه کلاچ

طول عمر این قطعه به نوع رانندگی و کیفیت قطعه بستگی دارد همچنین علائمی همچون کاهش قدرت پیشرانه، لرزش در زمان شروع به حرکت و سفتی پدال کلاچ از نشانه هایی هستند که باید به فکر تعویض آن باشید. معمولاً صفحه کلاس طول عمر بین ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه